جوجه کشی از غاز

 

 

طول دوره جوجه کشی از تخم غاز ۲۸ الی ۳۵ روز می باشد. لازم است حداقل ۴۸ الی ۷۲ ساعت قبل از شروع پروسه ، دستگاه را روشن نموده و تمامی تنظیمات ضروری مانند دما ، رطوبت و تهویه مطبوع را انجام دهید. تا وقتی که تنظیمات دستگاه به ثبات نرسیده است از انتقال تخم ها به دستگاه به شدت اجتناب کنید.
تغییر و یا تنظیم فاکتورهای اساسی جوجه کشی یعنی دما، رطوبت و … پس از قرار گرفتن تخم ها داخل دستگاه اشتباه محض است چرا که یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین بازه های زمانی در رشد جنین ۴ الی ۵ روز اول دوره جوجه کشی می باشد.
همچنین لازم است قبل از قرارگیری تخم ها داخل دستگاه، آنها را در اتاقی با دمای ۲۱٫۱ درجه سلسیوس قرار داده و اجازه دهید به مدت ۵ الی ۶ ساعت در این دما گرم شوند. قرار دادن تخم های سرد بدون فرایند گرمایش سبب تراکم رطوبت در پوسته تخم و تخریب زرده ی آن می گردد. اگر تخم ها را از طریق پست دریافت نموده اید، اجازه دهید که به مدت ۱۰ الی ۱۲ ساعت در اتاقی با دمای ۲۱٫۱ درجه سلسیوس استراحت کنند. این دوره ی استراحت می تواند شانس موفقیت شما را در جوجه کشی از تخم های نطفه دار غاز تا حد زیادی بالا ببرد چرا که به کیسه هوایی اجازه می دهد که به وضعیت صحیح خود باز گردد.
پس از طی این مراحل نوبت به انتقال تخم ها به داخل دستگاه می رسد. تخم های غاز را طوری به پهلو بخوابانید که انتهای پهن ترشان (کیسه هوایی) کمی بالاتر قرار بگیرد. انجام این کار جهت هچ موفق جوجه ها بسیار ضروری است. .
🦢 نکاتی درباره دستگاه جوجه کشی:

دستگاه های جوجه کشی بهترین نتایج را زمانی به دست می دهند که در مکانی با نوسانات دمایی کمتر از ۳ درجه سلسیوس در طول شبانه روز قرار بگیرند. دماهای پایدار و ثابت بخصوص در مورد دستگاه های جوجه کشی با جریان هوای ثابت که باید در اتاقی با دمای متوسط ۱۸٫۳ الی ۲۳٫۸ درجه سلسیوس قرار بگیرند، بسیار تعیین کننده می باشد. دستگاه های جوجه کشی را در معرض تابش مستقیم آفتاب، نزدیک پنجره ها، هیترها و دستگاه های تهویه مطبوع قرار ندهید. دستگاه های جوجه کشی همچنین جهت کارکرد صحیح باید بر روی سطحی صاف و هموار قرار بگیرند. اگر دستگاه در حالی راه اندازی شود که کفه آن نسبت به زمین تراز نباشد با اختلاف دمای تخم ها در نواحی مختلف دستگاه جوجه کشی مواجه خواهیم شد که این نیز نتایج هچ ضعیف را به دنبال خواهد داشت.

 

⏪ دما:
حباب دماسنج باید همسطح با بالاترین نقطه تخم ها قرار بگیرد. هرگز دماسنج را در تماس با تخم ها قرار ندهید چرا که در اینصورت ترمومتر، دمای بالاتری نسبت به میزان واقعی دما نشان خواهد داد. دمای دستگاه های جوجه کشی با جریان هوای ثابت (بدون فن) را بین ۳۷٫۸ الی ۳۸٫۳ درجه سلسیوس و دمای دستگاه های جوجه کشی با جریان هوای اجباری (فن دار) را در سطح پایین تری بین ۳۷٫۲ الی ۳۷٫۵ درجه سلسیوس حفظ نمایید؛ چرا که در این دستگاه ها تخم ها در تمامی جهات و نواحی بطور یکنواخت گرم می شوند. همچنین دما باید در ۷ الی ۱۰ روز آخر دوره ی جوجه کشی به دقت تحت کنترل قرار بگیرد. در طول این مدت معمولاً دستگاه جوجه کشی با افزایش دما مواجه می گردد و لذا کنترل منظم دما شما را قادر خواهد نمود که با انجام تنظیمات جزئی در ترموستات تخم ها را از خطر گرمایش بیش از حد محفوظ نگه دارید.

نکته: از دماسنج هایی که مختص دستگاه های جوجه کشی طراحی شده اند استفاده نمایید؛ چرا که دارای دقت اندازه گیری بالاتری نسبت به مدل های معمولی بوده و همچنین قرائت دما در این ترمومترها آسان تر است. .
.
⬅️ رطوبت:
رطوبت نسبی در دستگاه های جوجه کشی با جریان هوای ثابت را بین ۶۰ الی ۶۵ درصد حفظ کنید. در این حالت دماسنج حباب مرطوب دما را بین ۲۶٫۵ الی ۳۲٫۲ درجه سلسیوس قرائت خواهد نمود. همچنین سطح رطوبت را در دستگاه های جوجه کشی با جریان هوای اجباری را بین ۶۰ الی ۶۵ درصد حفظ کنید. در این حالت دماسنج حباب مرطوب دمای مابین ۲۸٫۳ الی ۳۱٫۱ درجه سلسیوس را قرائت خواهد نمود. در ۳ روز آخر دوره جوجه کشی میزان رطوبت را به %۷۵ افزایش دهید. شما می توانید از طریق سایز کیسه هوایی موجود در انتهای پهن تر تخم دریابید که آیا کاهش رطوبت داخل تخم با نرخ صحیحی انجام می پذیرد یا نه؟ .

 

کنترل و حجم کیسه هوایی می تواند از طریق کندلینگ تخم ها در اتاقی تاریک صورت پذیرد. تخم ها را در روز ۷ ام، ۱۴ ام، ۲۱ ام و ۲۶ ام جوجه کشی کندلینگ نمایید.
جهت تأمین رطوبت مورد نیاز تخم های جوجه کشی، باید به سینی های آب موجود در دستگاه آب اضافه کنید. همواره از آب گرم برای انجام این کار استفاده کنید که باعث نوسانات دمایی تخم ها نگردد

 

مازند جوجه

دیدگاه‌ها (۰)

*
*