گزنه و تاثیر آن در پرورش طیور

گزنه و تاثیر آن در پرورش طیور

گزنه گیاهی است علفی، چند ساله به ارتفاع نیم تا یک متر که غالباً به صورت خودرو در باغها و نقاط مرطوب می روید. تاریخ استفاده از این گیاه به زمانهای بسیار دور بر می گردد بطوری که از قدیم الایام در جهت رفع سرماخوردگی به کار می رفته است. ترکیبات شیمیایی گزنه یک گیاه غنی از منابع نیتروژنی است. در گیاه تازه ۶-۵ درصد پروتئین و در گیاه خشک شده ۲۴-۲۳ درصد پروتئین وجود دارد. که در حدود ۷۰ درصد آن پروتئین قابل هضم است. چربی خام در برگ و ساقه در حدود ۵-۳ درصد است و در دانه در حدود ۱۰ % است. ویتامین های C ، K ، B2 ، اسید پانتوتنیک و اسید فولیک در آن وجود دارد. همچنین دارای تانن، موسیلاژ، نوعی ماده مومی، اسید فرمیک نیترات پتاسیم و کلسیم ، ترکیبات آهن دار و ماده اورتیسین است.
گزنه در انسان دارای خواص کاهش قند خون و درمان دیابت است و اثرات درمانی این گیاه و بویژه ریشه آن در درمان پروستات به اثبات رسیده است و در اکثر داروهای ساخته شده، بکار می رود.

 

تاثیرات گزنه بر روی پرورش طیور

این گیاه از گذشته، به عنوان گیاهی عالی در پرورش طیور مطرح بوده است و از آن در افزایش تخم مرغ و افزایش وزن طیور و در پیشگیری و کنترل انگلهای روده ای طیور استفاده می کرده اند.

 

سایر خواص گیاه گزنه

🔰 کمک در هضم و محرک رشد:
علاوه بر اینکه گیاه گزنه در تغذیه و پرورش طیور به منظور افزایش وزن و اشتها از دیر باز مورد توجه بوده است. تحقیقات نشان داده است این گیاه در افزایش وزن مرغ های گوشتی تاثیر قابل توجهی دارد.


🔰 تامین نیاز های غذایی طیور:
این گیاه حاوی پروتئین، چربی، کلسیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و ویتامین های C ، K ، B2 ، اسید پانتوتنیک و اسید فولیک است .
دانه گزنه حاوی اسید لینولئیک است که یکی از اسید های چرب ضروری است.


🔰 افزایش تخمگذاری طیور:
افزایش تولید تخم مرغ هم از لحاظ عددی و هم از لحاظ وزنی و حتی از لحاظ وزن و استحکام پوسته ، یکی از خواص ذکر شده برای گیاه گزنه است. طبق تحقیقات، این گیاه دارای اثرهای مثبتی بر عملکرد و میزان فراسنجه های بیوشیمیایی و درصد سلول های ایمنی خون مرغ تخمگذار میباشد.


🔰 نحوه استفاده از عرق گزنه:
از گزنه بصورت عرق گزنه ( تقطیر در بخار آب ) استفاده میشود.
و روش استفاده متداول از عرق گزنه برای مرغداری ها، ۵ لیتر در هزار لیتر آب آشامیدنی جوجه و مرغ میباشد. این مقدار مصرف در دوران مختلف عمر جوجه گوشتی و مرغ تخمگذار ثابت است.

دیدگاه‌ها (۰)

*
*