نژاد های مرغ تخم گذار

نژاد های مرغ تخمگذار

اجداد اولیه مرغ بر اساس غرایز طبیعی و به منظور حفظ و ابقای نسل خود در فصول معینی از سال تخمگذاری می کرده اند ولی با گذشت زمان، بشر با اهلی کردن مرغ به این نتیجه رسید که بر اثر بهبود شرایط محیطی و پرورشی و نیز با استفاده از روش های اصلاح نژاد و علم ژنتیک می توان تولید تخم مرغ را به میزان قابل توجهی افزایش داد .بدین ترتیب پس از گذشت سال ها، نژاد هایی از مرغ توسط بشر اصلاح شده که ظرفیت های بالایی از نظر تولید تخم مرغ دارند.
نژاد های معروف مرغ های تخمگذار به دو روش کلی تقسیم می شوند:
الف) تقسیم بندی بر اساس منطقه جغرافیایی
ب) تقسیم بندی بر اساس تولید

 

تقسیم بندی مرغ تخم گذار بر اساس منطقه جغرافیایی

1) مرغ تخم گذار نژاد آسیایی
این نژاد بیشتر گوشت تولید می کند و در ساق پا پر دارد.
مهمترین نژاد های آسیایی برهما کوشین و لانگشان میباشند.

۲) مرغ تخم گذار نژاد مدیترانه ای
مرغ های این نژاد جثه ای کوچک دارند و برای تخمگذاری مناسبند. از ویژگی های این نژاد می توان تولید تخم مرغ زیاد، کرچی بالا، تحمل حرارت و مقاومت نسبت به برخی از امراض را ذکر نمود.
مهمترین نژاد های مدیترانه ای شامل لگهورن، مینورکا و آبی اندولوسی می باشند.

۳) مرغ تخم گذار نژاد انگلیسی
این نژاد از اختلاط نژاد های آسیایی و مدیترانه ای به وجود آمده است و بیشتر ویژگی تولید گوشت را دارند . از معروف ترین آنها می توان به نژاد ساسکس، کورنیش و اورپینگتون اشاره نمود.

۴) مرغ تخم گذار نژاد های آمریکایی
این نژاد ها از اختلاط تلاقی نژاد های آسیایی و مدیترانه ای به وجود آمده و بیشتر دو منظوره هستند. از این نژاد ها می توان پلیموت راک، وایاندوت، نیوهمشایر، رد آیلند رد و جرسی بلاک را نام برد.

 

تقسیم بندی مرغ تخم گذار بر اساس تولید

1) نژاد مرغ تخم گذار سبک یا تخمگذار شامل نژاد های مدیترانه ای
۲) نژاد مرغ تخم گذار سنگین یا گوشتی شامل نژاد های انگلیسی
۳) نژاد مرغ تخم گذار دو منظوره شامل نژاد های آمریکایی و نژاد آسیایی
۴) نژاد زینتی شامل انواع پرنده های شکاری و زینتی

 

مهمترین نژاد های مرغ تخمگذار در ایران و جهان

1: مرغ تخم گذار نژاد لگهورن
این نژاد معروف ترین نژاد مرغ تخمگذار دنیا و اصل آن از ناحیه لگهورن ایتالیاست .انواع سفید و خرمایی این نژاد بیشتر مورد توجه است و در نقاط سردسیر بهتر پرورش می یابد. سویه های مختلف این نژاد به رنگ های سفید قهوه ای، سیاه، طلایی، حنایی و نقره ای موجود است.
نژاد لگهورن به سرعت رشد کرده و در سن پایین بالغ می شود و شروع به تخمگذاری می کند .میزان تولید تخم آن زیاد است و در برخی از انواع آن بیش از ۳۰۰ تخم در سال تولید می شود. اغلب تعداد تخم مرغ های نطفه دار این نژاد از سایر نژاد ها بیشتر و جوجه هایش به راحتی از پوسته خارج می شوند.
در ایران در حال حاضر سویه های های-لاین، LSL و بونز، جمعیت مرغ های تخمگذار را تشکیل می دهند.


۲: مرغ تخم گذار نژاد نیوهمشایر
این نژاد از مرغ های تخمگذار است که برای نخستین بار در ناحیه نیوهمشایر آمریکا مشاهده شده است. تخم آنها غالبا بزرگ و دارای پوستهُ قهوه ای رنگ است.
رنگ پرهای آن بلوطی قرمز، پوست ساق پا زرد و منقار آن زرد متمایل به قهوه ای است و در حدود ۵ ماهگی شروع به تخمگذاری می کند.
۳: مرغ تخم گذار پلیموت راک
مرغی بسیار زیبا و یکی از مهمترین، قدیمی ترین و مشهور ترین نژاد های آمریکایی است . مرغ تخمگذار بسیار خوبی است و گوشت فراوان و لذیذی دارد و تخم های آن قهوه ای و بزرگ است. پلیموت راک مخطط و سفید آن مشهور تر از سایر انواع دیگر است. وزن خروس ۵/۴ کیلوگرم و مرغ ۵/۳ کیلوگرم است. میزان تولید سالیانه تخم مرغ آن در حدود ۱۹۰ عدد و وزن تقریبی هر کدام ۶۵ گرم می باشد.
یکی از مزایای بزرگ این است که در سن جوجه ای نر و ماده را می توان تشخیص داد.
۴: مرغ تخم گذار نژاد مرندی
اصل این نژاد از شهرستان مرند است و از بهترین نژاد های مرغ تخمگذار ایران محسوب می شود.
از مشخصات بارز آن نیز می توان به منقار خاکستری، ریش متوسط و قرمز رنگ، وجود پر در ساق پا و پنجه های بدون پر و رنگ پر و بال سیاه اشاره کرد.
مرغ های نژاد مرندی در سن ۶ ماهگی به بلوغ می رسند و میزان تخمگذاری آنها در شرایط پرورش روستایی ۱۲۰ تا ۱۵۰ عدد و در شرایط پرورش مناسب به ۱۸۰ عدد در سال می رسد.

گروه صنعتی مازند جوجه

دیدگاه‌ها (۰)

*
*