تاریخچه دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی از تخم های نطفه دار در عصر قدیم

جوجه کشی در عصر قدیم برای اولین بار ۳۰۰۰ سال پیش در مصر باستان انجام پذیرفت. در مصر باستان ساختمان هایی را برای جوجه کشی اختصاص می دادند. در قسمت های بالایی بناهایی که در داخل این ساختمان ها به جوجه کشی اختصاص داده بودند حرارت لازم برای جوجه کشی را فراهم می کردند. در این روش جوجه کشی دما و رطوبت به صورت دستی توسط کارگران تنظیم می شد.

 

 

 

ارسطو ۴۰۰ سال قبل از میلاد یک روش جدید برای جوجه درآوری از تخم های نطفه دار پیشنهاد داد. در این روش تخم های نطفه دار در زیر کودها مدفون می شدند و از تجزیه کودها حرارت لازم برای جوجه کشی فراهم می شد. در آسیا برای اولین بار جوجه کشی در چین انجام پذیرفت و از چین به سایر کشورهای آسیای میانه منتقل شد.

 

 

جوجه کشی مصنوعی در عصر حاضر

اروپاییان که به فکر جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار بودند برای انتقال فناوری که توسط مصری ها راه اندازی شده بود ، مصری ها را به اروپا دعوت کردند. اما شیوه جوجه کشی به روش مصری ها به دلیل شرایط آب و هوایی متفاوت اروپا در این منطقه جواب نداد. بوآمور فرانسوی در سال ۱۷۵۰ در یک ابتکار از تبخیر به عنوان یک متد جدید و ساده برای تنظیم دما استفاده کرد.

در قرن هجدهم از روش هایی مانند آب گرم ، ذغال سنگ و بخار برای تامین رطوبت جوجه درآوری استفاده شد.

در قرن نوزدهم ترموستات به عنوان ابزاری برای تنظیم دما اختراع شد. در این عصر از این ابزار برای کنترل دما و حرارت جوجه کشی استفاده گردید.

در ابتدای قرن بیستم و با پیشرفت دانش و فناوری اولین دستگاه های جوجه کشی در ایالات متحده ساخته شدند. با راندمان بالای این دستگاه های جوجه کشی هزینه های تولید جوجه ها نیز کاهش یافت. با اختراع این دستگاه های جوجه درآوری تولید جوجه های یک روزه به صورت انبوه نیز انجام پذیرفت.

در دهه ۱۹۶۰ با ارتقای فناوری دستگاه های جوجه کشی و بزرگ شدن گله های مولد صنعت طیور به طرز چشمگیری متحول شد.

در دنیای امروز دستگاه های جوجه کشی به طرز قابل ملاحظه ای پیشرفته تر شده اند. دستگاه های جوجه کشی روز دنیا از هوش مصنوعی برای کنترل دما و رطوبت استفاده می کنند و چرخش تخم های نطفه دار را همانند مرغ کرچ به صورت ۳۶۰ درجه ای انجام می دهند.

در ساخت ماشین های جوجه درآوری پیشرفته از سنسورهای بسیار حساس استفاده می شود. همچنین این دستگاه های جوجه درآوری مجهز به سیستم کنترل از راه دور هستند و آن ها را می توان با اتصال به اینترنت از طریق موبایل و کامپیوتر کنترل کرد.

 

یک مجلهٔ چاپ و منتشر شده در بریتانیا طی جنگ جهانی دوم یک دستگاه جوجه‌کشی را به عنوان (یک جعبهٔ چوبی، آب گرم و یک پرده) معرفی می‌کند. یکی از روش‌های ثبت شده از جوجه‌کشی شامل استفاده از گرمای کود پوسیده شده برای گرم کردن تخم مرغ هاست. مصریان روش بهتر از جوجه‌کشی را دارند که در آن یک ساختمان استوانه‌ای شکل وجود دارد که از آتش‌سوزی در پایین آن استفاده می‌کردند. تخم مرغ‌های جوجه‌کشی شده در یک مخروط معکوس که تا حدی در خاکستر پوشیده شده‌است قرار دارند که تخم مرغ‌ها در سبد بافته شده در بالای خاکستر نشسته شده روی مخروط قرار داده شده‌اند. همچنین ساختمان یک سقف دارد که برای بیرون رفتن دود تعبیه شده‌است، اما از ورود باران جلوگیری می‌کند. درسال ۰ ۴۰ قبل از میلاد ارسطو ثبت کرده‌است که در زمان یونان قدیم زنان تخم مرغ‌ها را برای گرم نگه داشتن آن‌ها را زیر پستان خود می‌گذاشتند. جوجه‌کشی ماشینی تا قبل از سال ۱۷۴۹ اختراع نشده بود تا توسط رمور در پاریس فرانسه اختراع شد. اولین ماشین تجاری توسط هرسون در سال ۱۸۸۱ اختراع شد.

دیدگاه‌ها (۰)

*
*